En fartsfylt premie fra Helly Hansen

winguzoversmall7692

Med dette bildet vant jeg fotokonkurransen "Go Further" av Helly Hansen.

1 Premien var en uforglemmlig tur til France for å seile i Atlantern med Sodebó, verdens raskeste
Trimaran. Båten er ufattelige 105 fot lang og har et totalt seilareal på 650 m2. Dette ble et kick ;)

I den 105 fots store trimaranen Sodebo la skipper Thomas Coville alene ut fra havn i New York den 10 juli i år.
5 dager, 19 timer, 29 min og 20 sec senere ankom han Brest i Frankrike og sikret seg dermed tittelen som den raskeste soloseilas som noensinne har krysset atlanteren. Med en toppfart på 41 knop og en gjennomsnittsfart på hele 25,8 knop sier det seg selv at det ikke var noen vanlig søndagsseilas vi her var vitne til. Båten består av tre skrog, en såkalt Trimaran. Den er hele 32 m lang (105 fot) og 16,55 m (55 fot) bred. Seilføring er maximalt på 650 m² fordelt på flere store seil, deriblandt et storseil på 227 m² og en gennaker som måler 305 m².


Denne seilingen fant sted i Atlenterhavet utenfor kysten av nord-vest Frankrike, nærmere bestemt i La Trinité sur Mer, et lite seilemekka hvor flere av de store båtprosjektene har base. Her ligger båter som Safran, IDEC og Gitana Eighty side om side.


sodebo39

Sodebo er et teknologisk monster! Alt man er vant med av proposjoner og krefter må læres på nytt. Det blir liksom litt uvirkelig å seile i 29 knop når det kun blåser 19 knop. Man seiler jo fortere enn vinden! Jeg må si jeg følte meg virkelig beæret når skipperen selv lot meg få styre skuta og stå til rors i hele 25 knop. Tross av den enorme størrelsen var båten overraskende kontant å styre. Selv det minste utslag på roret (her snakker vi få cm) kunne kjennes direkte. Noe som helt klart er nødvendig når man skal kontrollere slike krefter. Tenk deg så at Thomas Coville faktisk seiler denne båten alene. Hva så når han trenger hvile? joda, da setter han på autopiloten, og tar seg en blund, selv i hastigheter opp mot 25 knop. Da stoler man fullt ut på utstyret, noe man faktisk er avhengig av for å gjennomføre rekordforsøk som denne båten er designet for. Det må også nevnes at Coville har designet og programmert autopilot-programmet selv, han er nemlig utdannet dataingeniør. Under kryssingen av Atlanteren hold han 100% fokus i nesten 6 dager, så godt det lar seg gjøre, med kun 2 og 3 minutters søvn nå og da. Kun 2 timer totalt de 3 første dagene. For ikke å glemme de siste 48 timene, hvor han stod 48 timer til rors i strekk. 

Grunnet båtens størrelse og kreftene involvert tar det ca 10 min å jibbe alene. ( jibbe = å endre båtens kurs når man har vinden inn bakfra, slik at bommen med seilet  svinger over midtskips til motsatt side av båten) Men den tiden går nok ganske fort når man tenker på hvor mye en mann alene skal gjøre av arbeid når så store seilareal skal hånteres. Det er også nødvendig å foreta meget kontrollerte jibber, siden enhver ekstra slitasje kan få fatale konsekvenser når denne konstruksjonen er presset til det maximale når det gjelder materialvalg og vekt.
Båten har en egenvekt på kun 12 tonn. Til sammenligning har en gjennomsnitts 40 fots seilbåt en egenvekt på ca 8 tonn.

Båten ble bygget i Newcastle i Autralia og sjøsatt i juni 2007. Den kostet svimlende 100 millioner å utvikle og har et driftsbudsjett på ca 24 mill i året. Så her skal det satses. Sodebo som er navnet på trimaranen er forøvrig firmanavnet til båtens hovedsponsor. Sodebo er en fransk ferdigmat leverandør (baguetter, salater osv) som satser stort på å markedsføre seg gjennom positiv omtale i media, via seiling og rekordforsøk. Seiling er som kjent en meget viktig sport i Frankrike. Norske Helly Hansen satser også stort og kler opp mannskapet så Thomas, trenere og støtteapperat ikke skal fryse og bli våte, når utstyret presses mot det maksimale.

Skipper Thomas Coville hviler ikke på laurbærene. Allerede neste måned legger han ut på et nytt rekordforsøk: Singel Around the World. Den gamle rekorden lyder på 57 dager, 13 timer, 34 minutter og 6 sekunder. Satt av Francis Joyon tidligere iår. Denne rekorden ble satt med båten IDEC som også har samme båtkonstruktør som Sodebo, og som holder til i samme havn. Jeg gleder meg stort til å følge med på rekordforsøket og heier selvfølgelig på Sodebo. Rekorder er til for å slås. Og for en spennende utvikling for seilsporten, og ikke minst båtdesign. Man kan jo ikke unngå å bli hekta etter en så unik og interresant opplevelse som det var å være ombord å seile en slik båt. To ting er sikkert; denne seilturen kommer jeg aldri til å glemme. Og jeg skal ta mange fler seilbilder i fremtiden.

 Fakta om Sodebo:

 

Lengde : 32 meter (105 fot)

 

Bredde : 16,55 meter (55 fot)

 

Egenvekt : 12 tonn 

 

Totalt seilareal : 650 m²

 

Areal Storseil : 227 m²

 

Areal gennaker : 305 m²

 

Mastehøyde : 35 m

 

Båtbygger : Boat Speed (Australia)

 

Arkitekt : Nigel Irens / Benoît Cabaret

 

Havn : La Trinité sur Mer

 

Materiale : Carbon Fiber

 

Byggeår : 2007

2 kommentarer

Wictor Leonard Faanes

12.okt.2008 kl.21:06

Grattis.Kjempetøft bilde.Klatra du opp?

Number One

12.okt.2008 kl.22:51

TakkTakkNei så god er jeg ikke til å klatre. Jeg fikk på meg klatresele deretterble jeg heist opp i et av skjøtene som var koplet via toppen på masta.Luftig opplevelse var det;)

Skriv en ny kommentar

pixelphoto

pixelphoto

32, Tønsberg

Fotograf/Grafisk Designer fra Tønsberg. Jobber frilance med eget firma. Foto og Logodesign = pixelphoto.no

Kategorier

Arkiv

hits